50. SESJA NAUKOWA MUZYKA ORATORYJNA I KANTATOWA W ASPEKCIE PRAKTYKI WYKONAWCZEJ

WROCŁAW, 4 WRZEŚNIA 2023

KIEROWNIK NAUKOWY SESJI: DR HAB. OLGA KSENICZ

Imprezą towarzyszącą Międzynarodowemu Festiwalowi Wratislavia Cantans jest niemal od początku sesja naukowa poświęcona muzyce oratoryjnej i kantatowej. To nader ważne wydarzenie pozwala na harmonijne łączenie dokonań artystycznych z naukowymi. Teoretycy, muzykolodzy, pedagodzy i artyści dzielą się swymi przemyśleniami i odkryciami z zakresu historii, praktyk wykonawczych, analizy i wielu innych dziedzin; niektóre z wystąpień dotyczą pokrewnych tematów.

Organizatorem tych działań naukowych jest Katedra Wokalistyki Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego (AMKL) oraz Polskie Stowarzyszenie Pedagogów Śpiewu, a obrady sesji odbędą się we wrocławskiej Akademii w trybie hybrydowym . Uczestnictwo w tej Sesji jest bezpłatne. Prosimy o informację ze strony zainteresowanych osób na adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

PLAN SESJI

godz. 13.00 otwarcie sesji, przywitanie uczestników i obserwatorów

 

godz. 13.15 prof. dr hab. Maciej Gallas (Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie)

Lukaspassion [„Pasja według św. Łukasza”] przypisywana Johannowi Sebastianowi Bachowi w kontekście jego pozostałych kompozycji pasyjnych

 

godz. 14.00 mgr Aleksandra Zamojska (Salzburg)

Salzburger Festspiele – Auftakt: konteksty realizacyjne letniego festiwalu w świetle różnorodności repertuarowej

 

godz. 14.45 dr Julia Laskowska (Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi)

Opracowanie partii oratoryjnej z wokalistą: kameralistyka czy korepetycja?

 

Godz. 15.30 dr hab. Olga Ksenicz (Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu)

Kantata religijna Georga Friedricha Haendla na przykładzie antyfony „Salve Regina” HWV 241

 

godz. 16.15 dr Anna Werecka-Gryć (Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi)

Kantaty włoskie Georga Friedricha Haendla w kontekście kształcenia młodych adeptów sztuki wokalnej

 

WOKALNE FORUM MŁODYCH

godz. 17.00 mgr Pola Zielańska (absolwentka – Akademia Muzyczna we Wrocławiu, Uniwersytet Wrocławski)

Specyfika konstrukcji kobiecych i męskich partii sopranowych w XVIII-wiecznym oratorium typu włoskiego na przykładzie oratorium „La Giuditta” Alessandro Scarlattiego (1693)

 

około godz. 17.45 zakończenie sesji

 

Sesja będzie się odbywać na terenie AMKL z możliwością bezpośredniego uczestnictwa w wykładach. Jednocześnie wystąpienia będą dostępne w czasie rzeczywistym za pośrednictwem internetowej platformy konferencyjnej.